BESTDOG.se

De bästa nyheterna om hundar

Känner hundar sig själv?

Hundar känner individer. Din hund vet att jag inte är du och du är inte jag. Din hund vet att Rudy nerför gatan är enastående på att leka, men Spot är inte.

Om hundar kan känna igen personer, och din hund är en individ, kan din hund känna sig själv? Som individ? Har han en känsla av "självkännedom"?

Alexandra Horowitz vill veta hur det är att vara en hund. Även hennes Twitter konto är hundmedveten: "Hundar sniffar mig; Jag sniffar dem tillbaka. "Hennes populära skrivning och forskning - på Barnard College's Dog Cognition Lab i NYC - utforska hundens unika upplevelser. Hennes senaste publikation i Behavioral Processes tacklar den hårda frågan om deras självigenkänning.

Sedan 1970-talet har forskare använt spegeln som ett verktyg för att undersöka självigenkänning i icke-mänskliga djur. Huvudkomponenterna i spegel-självigenkänningstestet är en spegel och en person som på ett eller annat sätt har märkts på något sätt. I det ursprungliga spegeltestet fann chimpanser - som i hemlighet hade märkts på ansiktet med rött luktfritt färgämne - att använda spegeln för att undersöka märket. Någonting om dem hade förändrats. De skulle röra märket i ansiktet , på samma sätt som du kan röra vid en nybildad pimple i ditt ansikte. Närmar sig inte mot spegeln, utan istället använder spegeln att hänvisa till sig själva . Sedan dess har spegeltestet kollat ​​ut i ett antal arter som schimpanser, delfiner, asiatiska elefanter och europeiska magpies.

Men hundar är inte på denna lista. Från personlig erfarenhet eller underhållande YouTube-videor vet du att unga hundar eller hundar som inte känner till speglar, behandlar ofta speglar som en annan hund. Med tiden kommer hundar typiskt att ignorera speglar. Studier finner att vissa hundar använder speglar för att samla information eller lösa ett problem - erkänna det som ett verktyg för att hjälpa till att se bakom sig själv eller hitta dold mat.

Om hundar inte "passerar" spegeltestet, är detta slutet på deras självigenkänningshistoria? Inte så fort. Kanske är det traditionella spegeltestet inte det mest passande mediet för självständiga frågor hos hundar.

Trots allt är hundar varelser av lukt, inte syn. Från dunkande näsborrar till betydande hjärnregioner avsedda för olfaction är hundar utrustade för att ta in och bearbeta dofter. Människor har utnyttjat denna färdighet och lärde arbeta hundar att märka dofter vi utse viktiga, som förekomsten av cancer eller narkotika.

Och sen är det kissa. Hundar hittar vissa luktar, som hundur urin, i själva verket intressant. Hundar lämnar både och undersöker urinavlagringar. Det är kissa som leder otaliga hundar runt om i världen för att dra människor på det här sättet och att när det går ut på en promenad (okej, droppade maten också högt prioritet). Med detta i åtanke, Marc Bekoff , professor emeritus av ekologi och evolutionärbiologi vid University of Colorado, föreslagna forskare vänder sig till urin för frågor om "själv" och "andra" hos hundar.

Bekoffs "gula snö" -studie , publicerad 2001, undersökte ämnet "mig" / "mitt" och "du" / "ditt". Hans fältförsök var lika praktiskt som det låter. Under fem vintrar, när han gick ut med sin hund Jethro, flyttade Bekoff urinväxande snö för att se hur Jethro bete sig när han mötte sin egen kissa jämfört med andra hundar. Jethro utförde som förväntat, sniffar andra hundar urin än sin egen. Jethro, Bekoff föreslog , "tydligt haft en känsla av" själv ": en känsla av" min-ness "men inte nödvändigtvis av" I-ness "."

Alexandra Horowitzs nya studie tar hänsyn till de viktigaste egenskaperna hos spegeltestet samt den "gula snö" -studien. Hon utformade ett test som är uttryckligt lämpat för hundar - ett olfaktoriskt spegeltest. Tänk på det: I visuellt spegeltest deltar individer i något visuellt annorlunda om deras utseende. Ett olfaktoriskt spegeltest, förklarar Horowitz, frågar om hundar deltar i något som förändras om sin egen lukt när deras "luktbild" har förändrats genom tillsättning av en ny lukt. Denna nya lukt syftar givetvis till att motsvara märket, i spegel.

Över två experiment mättes Horowitz hur länge följeslagare sniffade olika luktprover som samtidigt presenterades för dem i behållare. Mer sniffing, du kan tänka dig, är relaterat till mer intresse. Med tanke på mitt intresse för hundens uppmärksamhet på kemisk information, ja, jag menar att du är snygging, du kan tänka dig att jag var upphetsad att delta i denna studie och nuvarande kapseln till 36 underbara hundar i Experiment 1. Horowitz fann att hundar spenderade mer tid att undersöka sin egen urin som hade markerats (modifierad med tillsats av en lukt), jämfört med deras urin enbart. "Jag är annorlunda", du kan sluta från hundens beteende.

Olfaktorisk undersökning kodad när hund näsa inom 10 cm av behållaren. Kredit: Horowitz 2017. Figur 3

Eller kanske finns det en annan förklaring. Hundar är neofila, kända för sitt intresse för nya saker. Kan det vara att hundar spenderade mer tid att sniffa sin markerade urin eftersom de var intresserade av den nya lukten, oberoende av sin egen lukt? Hundbeteenden bättre översatt som: bekant lukt här = tråkigt men välbekant lukt blandat med ny lukt = intressant?

Med denna möjlighet i åtanke undersökte hundar också sin egen urin markerad mot själva märkesämnet. Dessa försök eliminerade nyhet som en faktor eftersom båda kapslarna innehöll den nya lukten. I dessa försök skiljer sig hundar inte i hur mycket tid som spenderas för att snyta varje prov. Ruh Roh . Var lämnar det oss?

Det är här den vetenskapliga processen lyser. Kan det vara så att det valda varumärket själv påverkat resultaten? I de klassiska spegelstudierna syftar varumärket till att vara iboende neutralt, inte mycket unikt eller intressant i sig - ett bläckmärke, en bit tejp, en klistermärke. Ho hum. Markeringen i Experiment 1 av det olfaktoriska spegeltestet var ett cancervävnadsprov från en hund, en okänd lukt (adderande nyhet) att otränade hundar sägs anekdotiskt att märka. Det är möjligt att cancercellerna var för intressanta och nya, vilket avviker från det neutrala märket som används i klassiska spegeltester. Faktum är att ett antal hundar som stötte på behållare med märket hade uttalade "avsky" -svar, och betonade att det valda varumärket kanske inte hade varit så neutralt.

Horowitz försökte ett annat märke. Experiment 2 testade 12 hundar med en mer neutral mark-anis eterisk olja från Nose-arbetets sport. I dessa försök replikerade hundar de viktigaste resultaten, undersökte sin egen urin som hade markerats mer än bara deras urin. Men den här gången var hundar också mer intresserade av sin markerade urin än märket ensamt, vilket gör det mindre troligt att märkets nyhet förklarat resultaten. Horowitz reflekterar, "Detta tyder på att den längre undersökningen inte är knutet till ett intresse för varumärket i sig, utan snarare ett intresse för varumärket när det förekommer i kombination med eller på hundens egen lukt ."

Med ett nytt olfaktoriskt tillvägagångssätt på plats kommer studierna säkert att fortsätta att förfina och reta ut betydelsen bakom hundens intresse för bekanta, men ändrade, dofter. Förfrågningar som olfaktorisk spegeltest sätter mikrofonen i hundens tassar. Om de skulle kunna kommentera, skulle jag kunna föreställa mig att de skulle säga, "Tack för att ni funderar på vår kissa! Trots allt betyder kissa så mycket för oss! "

Denna berättelse publicerades ursprungligen av Scientific American . Reprinted with permission.

Källa: thebark.com

TACK FÖR ATT DU DELAR DENNA HEMSIDA

Plats för samarbetspartners och annonser

Vill du också synas här ? Kontakta jouni.wingstrand@bestdog.se

GOOGLE ANNONS

14 sep 2017

Comments powered by Disqus